Spoken word, skwer.org, “Pansofia” i wiele innych – czyli Kidd.

kidd

10 kwietnia to dosyć znacząca data w historii Polski. Tak się składa, że w historii FollowRap’u również – wtedy ogłosiliśmy oficjalny patronat nad płytą Kidd x BROKN FLWRS – “Rytuały Przejścia”. Dla co najmniej dwóch osób w redakcji było to niejako spełnienie marzenia w naszej działalności. Dlatego dziś przedstawiamy Wam bliżej sylwetkę Kidda.

Wojciech “Kidd” Cichoń. Raper, poeta, tekściarz, prowadzący slamy poetyckie, organizator Spoke’N’Word Festival. Członek kolektywów takich jak Trueszczurs, ddekombinacja, Rap Addix, Międzymiastowa czy Osete. Jeden z twórców skwer.org. Można by poświęcić lwią część tego tekstu na spisanie wszelkiej jego działalności. Jeden z najlepszych tekściarzy jakich widziała ta scena. Spróbuję przedstawić ją w poszczególnych zagadnieniach związanych z jego twórczością i życiem.

Jeśli zainteresuje cię postać Kidd’a – zajrzyj w link poniżej. Jako jedyny (?) raper w Polsce prowadzi takie archiwum – znajdziesz tam wszystkie osiągnięcia, dyskografię, wszelkie wywiady prasowe, recenzje jego materiałów czy artykuły w których o nim wspomniano.

http://wojtekidd.org/

SKWER.ORG

“Ekipa/netlabel SKWER – odpowiedzialny za szereg produkcji okołorapowych mających na celu szerzenie niepokoju. AMBEATNIE OD 2000” – czytamy na ich oficjalnym FP, który liczy prawie trzy tysiące głów. Skwer to przede wszystkim niezależność, która cechuje ich produkcje. Nie usłyszycie o nich w clickbaitowych nagłówkach, nie robią wokół siebie hałasu – robią muzykę. Bardziej dla siebie niż dla słuchaczy, co nie przeszkadza im w zebraniu grona osób, którzy powaliliby (nie liczebnością, a oddaniem i znajomością twórczości) niejeden fanbase topowego rapera w Polsce.

Katalog skweru, który można znaleźć TUTAJ wyróżnia się kilkoma rzeczami – wszelkie zebrane tam produkcje możesz ściągnąć w każdej chwili, za darmo. Cała dyskografia Kidda ląduje w kilka minut na dysku. Wszystkie albumy są chronologicznie ułożone, dostajemy podpisy – kto odpowiada za warstwę muzyczną, kto za warstwę tekstową, kto za skrecze.

To jedna z tych bibliotek, które każdy koneser podziemia powinien znać w całości. Właśnie to cechuje Skwer.org – niezależność, swoboda, luz i charakter, który cechuje podziemny rap. Katalog jest bogaty – o pełnej dyskografii Kidda wspominałem, dołóżmy do tego producenckie płyty Młodzika, płyty Cruza, produkcje ŚP. Zioła, krążki Osete, Faczyńskiego, dyskografię Rap Addix, kilka projektów Junesa czy Jeżozwierza, reedycję “Bybzi, Bybzi EP” Laika, a to i tak nie wszystko.

https://skwer.org/produkcje

Kidd & Faczyński

Ten duet to z pewnością jedna z ważniejszych inicjatyw w muzycznej drodze Kidda. To właśnie z Faczyńskim wydał “Pansofię”, która nawet dziś – jest jednym z symboli agresji, pesymizmu i punktowania wszelkich wad rzeczywistości. Nawet najtwardszy optymista musiał wziąć pod rozważania setki poglądów, które ten duet zawarł na tym krążku. To paradoksalne, bo ten projekt… łatwo wypunktować. Bity, które się nie bronią. Zawiłe teksty, wątpliwa jakość nagrań, pesymistyczny charakter krążka, rezygnujący z rapu Faczyński, bez chemii między raperami. Ta płyta to potwierdzenie tezy “dwa minusy dają plus”. Wszystkie te wady paradoksalnie nadały tej produkcji statusu kultowej i obowiązkowej w kanonie każdego podziemnego wyjadacza.

Ten projekt przełożył się na dalszą współpracę obu raperów – czy to przy okazji “Skwerbombingu” czy “Hikikomori”. Muzyka alternatywna to właściwe określenie.

Spoken word, poetyckie slamy

Spoken word czyli to poetycka sztuka performance oparta na słowach. Jest to sztuka ustna, która koncentruje się na estetyce zabawy słownej, takiej jak intonacja i odmiana głosu. Chociaż słowo mówione może obejmować dowolną poezję czytaną na głos, różni się od poezji pisanej tym, że to, jak brzmi, jest często jednym z głównych elementów. Tak mniej więcej można określić to, czym jest spoken word.

Co ciekawe – płytę w takiej konwencji na swoim koncie ma również. “Działa Zebrane” – można je pobrać ze skwerowych produkcji, do których link dałem powyżej. Jak przyznał nam autor – “Była to chyba pierwsza pełnowymiarowa płyta spoken wordowa w Polsce, podejrzewam że przetarła nieco szlaki“.

Kidd jest fundamentem tej sztuki w Polsce. Organizuje zawody, warsztaty, pokazy, uczestniczy w turniejach. Zainteresowanych najlepiej odesłać tutaj – https://wojtekidd.org/spoken-word.html.

RAP ADDIX

Kuba Stemplowski, Jeżozwierz, Laikike1, Junes, Kidd.

Jeden z momentów, gdy na scenie o Kidzie zrobiło się głośniej. Dołączenie do kolektywu Rap Addix, w którym byli Soulpete oraz Junes, zaś chwilę wcześniej dołączyli Laikike1 oraz Jeżozwierz. Supergrupa, która była uosobieniem wszelkich podziemnych atutów – Laik ze swoją niepohamowaną agresją i charyzmą, Junes z emocjonalnością godną “Spadam” Pezeta, Jeżozwierz z jedną z najśmielszych stylówek oraz Kidd – poeta, stawiający przede wszystkim na warstwę tekstową.

Żal bierze do dziś, że kolektyw skończył na kilku luźnych numerach na solowych projektach członków ekipy – czy to u Jeżozwierza, czy to u Kidda. Wprawdzie cały kolektyw można usłyszeć na “Nie Uciekniesz EP”, lecz nie we wszystkich kawałkach – powodem był fakt, że pierwotnie projekt miał powstać w składzie Soulpete & Junes. Reszta sukcesywnie dołączała w trakcie prac nad tym albumem, pojawiając się na kilku numerach.

Pełnoprawne LP miało powstać w 2014 roku, lecz ekipa do tego czasu się rozpadła, zaś Junes & Jeżozwierz & Kidd nagrali jako Trueszczurs.

KIDD

Doprecyzowanie – kim jest Kidd jest równie trudne, jak wyczerpanie przymiotników, które go określają. Jak sam podkreśla – nigdy nie traktował muzyki jako recepty na problemy ekonomiczne. “Muszę pisać i muszę nagrywać to wiem” – jedno zdanie, które jasno sugeruje, że każda forma artyzmu – czy poprzez spoken word, czy poprzez rap jest dla niego formą terapii. Nigdy nie zabiegał o niczyje względy, choć ze swoimi umiejętnościami – mógłby trafić w każdy trend na tej scenie. Ale nie trafi.

Bo nie chce. Odpychają go od tego wszelkie wady tej sceny. Raper, który od początku trzyma się swojego poglądu, nie miesza się w aferki, nie próbuje nawet wkraść się w łaski słuchacza. Ba, utrudnia mu na każdym kroku, gdyż jak sam stwierdził – woli dziesięć osób, które zagłębią się w jego twórczość niż tysiąc osób, które zrozumieją ją od razu poprzez jej prostotę. Jeden z nielicznych raperów, którzy nie mają Facebooka.

Krytyczny wobec sceny, równie krytyczny wobec siebie. Nie nadający swojej twórczości zbawiennego wpływu na ludzi, nie nadający jej jakiegoś miana “artyzmu”. Bezkompromisowo podążający swoją drogą. Myślę, że Kidd nienawidzi i kocha rap na tyle równo, że jedno uczucie motywuje drugie i dlatego przed nami kolejny album.

http://wojtekidd.org/
https://skwer.org/
https://www.facebook.com/skwer.org/


Robert “Fevowy” Połomski

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.